Kjjjjjjjjj - Centro De Dispersión LP (Anomalía Ediciones, 2020)


To put it in a nutshell, Kjjjjjjjjj’s second LP is a masterpiece of math rock (or post math, as a friend of mine so accurately says). Having toned it down a bit in terms of the aggressiveness we find in their 2016 self titled debut album, the now four-piece band (keys added!) provides us with eight new tracks of excellent sound quality and unmatchable compositional complexity. The tracklist presents us with such an intricate trip as only these masters of tension are capable of without leaving aside moments of release, prior to new and almost unfathomable soundscapes. In a genre in which technical skills are often a resource in itself, the compositions we are presented with manage to drive listeners fluently through an endless number of diverse emotions: calm (“Fumi”), alarm (“Cartus”), catharsis (“Naomesque”), ambiguity (“Doce Pasos”), release (“Hmmmmmmmmm”) and whatnot. The impression one’s left with is both intriguing and marvellous, unique and essential.



El segundo LP de Kjjjjjjjjj es, para decirlo en pocas palabras, una obra maestra del math rock (o del post math, como muy atinadamente dice un amigo). En una línea un tanto menos agresiva que aquella trazada en su debut homónimo de 2016 en formato trío, el ahora cuarteto (+ teclas!) nos entrega ocho nuevas canciones de una calidad sonora de excelencia y una complejidad compositiva inimitable. La lista de temas plantea un recorrido tan intrincado como era de esperarse de parte de estos maestros de la tensión, sin por eso relegar los momentos de relajación previos a nuevos y casi insondables paisajes sonoros. En un género en el cual el virtuosismo suele ser un recurso en sí mismo, las composiciones a las que asistimos logran conducir al oyente de una forma sumamente fluida a través de un sinfín de emociones de lo más diversas: calma (“Fumi”), alerta (“Cartus”), catarsis (“Naomesque”), ambigüedad (“Doce Pasos”), liberación (“Hmmmmmmmmm”) y mucho más. La impresión que deja Centro de dispersión es a la vez de intriga y de maravilla, única e imprescindible. 

Le deuxième LP paru par Kjjjjjjjjj c’est, pour résumer, une chef-d'œuvre math rock (ou, comment un amie m’a très précisément dit, du post math). Étant un peu moins agressif que son LP début homonyme du 2016, des temps ou ils étaient un trio, le quartet (+ des claviers!) nous présente huit chansons instrumentales d’un qualité sonore d’excellence et d’une complexité compositive inimitable. La liste des chansons nous propose un tour si compliqué comme on attendait depuis ces chefs de la tension, sans laisser de côté des moments de relaxation qui anticipent des nouveaux et infinis paysages sonores. Dans le cadre d’un genre ou le virtuosisme est très souvent un ressource dans soi même, les compositions auxquelles on assiste réussissent à conduire le spectateur d’une façon extrêmement fluide à travers d’un e infinité d'émotions les plus diverses: calme (“Fumi”), alarme (“Cartus”), catharsis (“Naomesque”), ambigüité (“Doce Pasos”), liberation (“Hmmmmmmmmm”) et quoi pas. L’impression avec lequel Centro de Dispersión nous laisse c’est au même temps celui d’intrigue et merveille, unique et indispensable.

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